Darvas Béla

Hétköznapi tudománypolitika. Alulnézet, ahol a csizma talpa a meghatározó élmény. Karcolatok a mezőgazdasági géntechnológiáról és az agrokemizálásról, tudományos hírek értelmezése

Tudománykövető

Ki lehet a kockajátékos? – No3 Ungersk gulasch

(Tudománykövető No80)

Az MTA kutatóhálózata kétségtelenül és minden korokban nemzeti értéket képviselt. Az akadémiai kutatás területén dolgozó tudósokra jellemző a saját területükön való elmélyült szakértelem. Energiáikból azonban kevés jut a horizontális tájékozódásra, a magamutogató önmenedzselésre, a döntéshozói pozíciók elfoglalására és a közpolitikai szereplővé válásra. Illetve az már egy másik pálya, ami mostanában alakulgat. Idős korban persze feltámadhat az eddig elnyomott önálló személyiség, de ekkor már nagy kérdés a nyitottsága, az alkalmazkodóképessége és az innovációs készsége. Ne tessék hinni, hogy habkönnyű életpályáról beszélek. Még társadalmi támogatottság esetén is a legnehezebb, ami választható, hiszen a tehetség és a szorgalom egymástól függetlenül sem elégségesek hozzá.

A tudomány ma kifejezetten nemzetközi (persze szerintem is van, ami csak magyarosan igazán jó – lásd címkép); a tudósok teljesítményét nemzetközi szinten mérik meg. Nincs pardon és nincs eltérő mérce a körülményeit tekintve szerény országok képviselői számára. Akkor ők úgy jártak, várja őket a tartalékpad, ahonnan sohasem állnak majd fel.

E sorozat írását az MTA jelenlegi sorsfordító döntése motiválja, amely az elé állítja, hogy az Orbán-kormányok (a jelenlegi döntés, hogy ne felejtsük a már félreállt Palkovics László érdeme) kutatóhálózat elcsatolása után, most kivásárolhatja-e az általa elfoglalt ingatlanvagyont, véglegesítve az MTA – átmenetileg gazdag – jövőtlenségét. Pontosabban megmaradó épülete esetleges rendezvényközponttá válik majd, nagydoktori címe funkciótlanná (a gyöngébb személyi állományú egyetemek ma is ignorálják, ami nekik szinte elérhetetlen), szép korú akadémikusközössége szociális otthonért kiáltó. (Ne tessék feledni, én is 77 vagyok.) Minden érdemi szerep a kormány által uralt kutatási minisztérium irodáján (avatarjának éppen HUN-REN a neve és Gulyás Balázs Zoltán a mindentelhisz vezetője) valósul majd meg, ami nyilvánvalóan antiglobalista lesz és illiberális.

Norvégiában és Svédországban elég sok időt eltöltve állíthatom, hogy ez a két ismérv nem sűrűn boncolgatott arrafelé. Svédország eredendő demokratikus szemléletű, ahol a nyelvből a tegezési forma is kiveszett, mert megkülönböztető volt. Az antiglobalista és illiberális gondolkodás fékezett habzású változataira gondolhatok akkor. Mindkét nézetirány nekem abszurd és a Karolinskán megtapasztalt szemlélethez bizony sehogyan sem tudom illeszteni Gulyás Balázs – aki ott nem volt karizmatikus vezető – Orbán-kormányhoz simulását. Nem tud az sem meghatni, ha az éppen megtisztelt intermedier versenyzők (akiket részfeladatok megoldására választ ki a rejtőzködő Kockajátékos) azt hiszik, hogy esetükben ez másként lesz. Ők nekem a perc kiválasztottjai, légsúlyú tudománypolitikusok. Ne feledjem, a kutatói pályafutás eredendően nem nevel profi érdekvédőket, akik dicséret ellen védekezni képesek. A felvezetett és alapból önhitt ünnepi bárányt (Maróth, Gulyás et cetera) aztán szépen kicsicsázzák először, de a valóságos sorsát (önmaga önérzetes bábságára való lassú ocsúdását) nem súgják a fülébe. Ahhoz majd fel kell nőnie a váratlan katarzis pillanatában. Számukra talán ez a díj a saját önfeledt teljesítésük után.

A Kádár-rendszer után a politikai irányítás újra beköszöntött a magyar tudomány területére és sokkal nyíltabb és palástolatlan célokkal, mint amatőr elődjeik esetében. Itt már működhet a politikai érdekű vagyonkezelés és beindulhat a motivált fejvadász-közösség. Ebben a részben a kutatói közösség szószólóinak és Gulyás Balázsnak a véleményét szemlézem (7. melléklet).

9k It

9.kép: HUN-REN Irányító Testület tablója 2024-ben – Gulyás Balázs DSc elnök, Jakab Roland vezérigazgató, Kovács Melinda DSc, Ádám Veronika DSc, Bollobás Enikő DSc, Charaf Hassan DSc, Szántó Zoltán PhD, Szabó Gábor DSc (forrás)

7.melléklet: HUN-REN elnöki levél az összes munkavállaló részére. HUN-REN, 2024. november 14.   Gulyás Balázs: „Az elmúlt napokban több olyan sajtócikk jelent meg a HUN-REN megújulását indítványozó törvénytervezet kapcsán, amelyek félrevezető, hamis állításokat tartalmaznak. A HUN-REN elnökeként elengedhetetlennek tartom, hogy a tudományos kutatóintézetekben dolgozó kollégáim korrekt, tényszerű tájékoztatást kapjanak a megújulási folyamatról […] A kutatóközpontok és kutatóintézetek nem szűnnek meg, tudományos-kutatói autonómiájukat és függetlenségüket (és természetesen brand-jüket) megtartva az új HUN-REN részeként folytatják tevékenységüket jogutódlással, a tudományos kutatómunka lényegesen jobb finanszírozási feltételek mellett folytatódik tovább […] …a Kormány szándéka, hogy amennyiben sikerül az MTA-val megegyeznie a Kormánynak, a kutatóintézetek által használt ingatlanok adásvétel útján állami tulajdonba, majd ezt követően ingyenes vagyonjuttatással a HUN-REN tulajdonába kerüljenek, annak érdekében, hogy a felelős és hatékony ingatlanhasználatot maguk a kutatóintézetek végezhessék. Semmiféle privatizálás nincsen és nem is volt soha tervben […] A HUN-REN hálózatába tartozó kutatóintézetek munkatársai és vezetői a megújítási folyamat során megszületett valamennyi dokumentumot részletesen ismernek. Számos írásbeli és szóbeli konzultáció zajlott ezekről a tervekről és a megújulás stratégiai irányairól és koncepcionális elemeiről az elmúlt 10, azon belül is különösen az elmúlt másfél-két hónapban… […] A tervezett új szervezeti struktúra éppen, hogy egyszerűbb, átláthatóbb, a felelősségi szinteket egymástól világosan elválasztó lesz. Nem történik változás a tekintetben, hogy továbbra is a többségében (sic!) tudósokból álló Irányító Testület a legfőbb döntéshozó szerv [9. kép], amelyet az Elnök vezet, a Vezérigazgató a szervezet operatív vezetője […] A törvénytervezet 25 éves keretmegállapodás, 6 éves időszakra megkötött, kiszámítható és értékálló feladat- és teljesítményfinanszírozást tartalmaz, megteremti a pénzügyi mozgásteret egy valódi és vonzó kutatói életpálya-modell kialakítására, amely kiszámíthatóvá és a jelenleginél sokkal magasabb fizetéseket biztosítóvá teszi a kutatóhálózatban dolgozók munkakörülményeit. A már jövő évtől jelentősen – 18 milliárd forinttal – az új törvény elfogadása esetén megemelésre kerülő finanszírozás lehetővé teszi a kutatói és munkavállalói bérek számottevő növelését […] Az Országgyűlés elé benyújtott 2025. évi törvényjavaslat tartalmazza a HUN-REN jelentősen, 50%-kal, 18 milliárd forinttal növekedő költségvetését, amely jelentős mozgásteret nyit a kutatói béremeléshez, valamint tartalmazza továbbá az átalakuláshoz kapcsolódó egyszeri többlettámogatás 3 milliárd forintos összegét. A Kormány emellett döntést hozott a HUN-REN költségvetésének 2026-ban történő 75%-os emelésével (2024-es bázishoz viszonyítva), valamint 100%-os emelésével (megduplázásával, szintén 2024-es bázison) a 2027. évtől kezdődően (és így meg fogja haladni évente a 97 milliárd forintot), amelyet közfeladat-finanszírozási szerződésben garantál a Kormányzat 6 évre […] A HUN-REN sajátos jogállású intézmény lesz a törvénytervezet értelmében, ún. sui generis jogi személy, amely dedikáltan a HUN-REN sajátosságaihoz illeszkedő módon került kialakításra, megint csak hasonlóan a legjobb nemzetközi példákhoz. A HUN-REN nem fog a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokat szabályozó törvény hatálya alá kerülni, ahogy a tervezetben erre semmilyen utalás nem található és soha nem merült fel célként (sic!).

Kétségtelen nekem, hogy Maróth Miklós éteri osonása után Gulyás Balázs kifejezetten zajosan és méltatlankodva csörtet. Én így látom. Mindenkit helyretesz, így egységesíteni igyekszik a sokszínű kutatói gondolkodást. A jövő számára mintha már most lezárult volna; ő már világosan látja, hogy alatta független lesz és felvirágzó az alkalmazott tudomány. Az Iron Lady egy bárányfelhőn tapsol talán. Nálunk azért sokan zavarba ejtőnek értékelik Gulyás rugalmatlan kommunikációját. Nem Magyarországon élt, így fogalma sincs arról, hogy a politikusi ígéretek devizája errefelé a fabatka. A hetvenhez közeledő Gulyás (akárcsak Freund) hisz az elitizmusban, ami elvileg nagyszerű, de nekem mégis a vakmerő és a vak párhuzamos (nem találkozó) világát juttatja az eszembe, még ha a töretlen energiájú falba csapódás mindkét esetben is ugyanolyan magas valószínűségű. Nos, az akadémiai kutatás területén dolgozók sokasága az eddigi ígéretek hiteltelensége miatt korántsem osztja Gulyás Balázs optimizmusát (aki az Ericsson menedzsmentjéből választott maga mellé tudományos fokozat nélküli vezérigazgatót, de a különféle testületekben is nagyon látszanak a biztonságos személyes választásai), akit jellemez a gazdasági orientáltságú (gyors győzelmek – olvasom rezesbandás vasárnapi jókedvvel az egyik irányítási vázlaton), a kormány felé fölöttébb lojális helyzetértékelést (8. melléklet). Az ADF vezetése tagadja, hogy velük Gulyás úr bármiben egyeztetett volna, vagyis kétségbe vonják ebbéli szavahihetőségét, hogy durvább minősítést még véletlenül se használjak.

10k Bfn

10.kép: Bán-Forgács Nóra (ADF) az Egyenes Beszédben (forrás)

8.melléklet: Magánalapítványba szervezné az MTA kutatóhálózatát a kormány, tiltakoznak az akadémiai dolgozók. ATv, Egyenes Beszéd, 2024. november 26.   Bán-Forgács Nóra (ADF – 9. kép): …arisztokratikus szervezet, hierarchizált struktúrával, de itt az alkalom, hogy végre a kutatók maguk kezébe vegyék a saját irányításukat. Ez történt 2019-ben, most pedig azt halljuk 2024-ben, hogy azért kell átalakítani a kutatóhálózatok, mert azok a kormány által kialakított struktúrában nem jól működnek… A mi kérésünk [ADF – Akadémiai Dolgozók Fóruma], vagy inkább követelése az, hogy ha nem vált be a kormányzati stratégia, akkor köszönjük szépen, nekünk megfelelő volt a Magyar Tudományos Akadémiához való tartozásunk. Magyarázzák meg, hogy miért kellett ezt akkor leszakítani, és azóta miért történnek olyan intézkedések, amelyek folyamatosan rontják a helyzetünket? […] …tulajdonképpen nem volt vagyonrendezés, tehát az MTA-t nem fizették ki, amiért elszakították tőlük ezeket az intézeteket, amelyek az ingatlanokat most ingyen használják […] Akkor sem értjük azt, hogy ezt a vagyont, amit egyszerűen megvesz most a kormány és utána kutatóhálózatnak adja tulajdonképpen miért kell egy kvázi magánalapítvány… mondjuk a miniszter úrnak igaza van… magánszervezetbe csoportosítani, amelyre hivatalosan sem vonatkoznak az államháztartási szabályok. Ez a Magyar Tudományos Akadémia kétszáz éve összegyűjtött magánvagyona […] Nekünk az a gondunk, hogy a most beterjesztett törvényben úgy tűnik… hogy ennek az egész kivitelezésében lényegesen nagyobb befolyása van a kormányzati akaratnak… […] …a szakmai és erkölcsi hitünkkel azt tudjuk mondani, hogy nem egyeztetett velünk az égegyadta világon senki […] Az Akadémiai Dolgozók Fórumának pedig egyszerű az az álláspontja a tarthatatlan anyagi helyzetet azt valóban rendezni kell! Ezt azonban újabb olyan átalakítás függvényében tenni, aminek semmi értelme, azt köszönjük, nem kérjük […] …a törvénytervezet több mint 50%-a szó szerint átveszi a korábbi kekva szövegét [!], amelynek a helyzetét tudjuk…

Bán-Forgács Nóra (ADF) jogász megfogalmazása kiverte a biztosítékot Gulyás Balázs elnöknél, mert nincs szó szerinte magánalapítványról és kekváról. Meg is szólalt tehát ugyanazon a fórumon (9. melléklet). Véleménye szerint a jelenlegi forma nem ütközik az európai jogállással, mert az oktatás és kutatás tagállami jogosultság. Világos ez, nemzeti oldalról. Az oktatás vonatkozásában viszont már kiderült, hogy ennek Európai Uniós oldala pedig közösségi jogok alapján bírált, amire hivatkozva az EU vezetése habozás nélkül felfüggeszt olyan esetekben együttműködést, amikor egy tagország jogrendjének a közösségi irányelvektől való eltávolodását észleli. Tényleg ilyen könnyű felejteni a kekvákkal történteket?

11k Gb

11.kép: Gulyás Balázs az Egyenes Beszédben szortíroz (forrás)

9.melléklet: Komoly vitát váltott ki az akadémiai dolgozók között az MKH átalakításáról szóló javaslat. ATv, Egyenes Beszéd. 2024. november 28.   Gulyás Balázs (HUN-REN11. kép): Mi velünk nem harcolnak, hiszen mi teljes egyetértésben… […] Én, mint a szervezet elnöke csak a 18 főigazgatónak és a tizenkilencedik úgynevezett támogatott kutatóhelyek tanácsa igazgatójának vagyok a munkáltatója. Tehát, én velük kell, hogy napi szinten megbeszéljem mindazokat az elképzeléseket, amelyeket közösen az elmúlt egy-másfél évben alakítottunk ki. A főigazgatóknak a feladata, hogy az alájuk tartozó munkavállalókkal, hiszen ők a munkaadóik megbeszéljék a további kérdéseket […] A kormány tárgyal az MTA vezetésével arról, hogy megveszi azt a vagyont, amelyik az MTA kezében van […] …kértük a kormányt, hogy változtassa meg… A mi javaslatainknak megfelel a törvényjavaslat. […] …meg is történt, változatlanul minden olyan kérésünket, amelyet a kormány elé tártunk bevették az új törvény szövegébe […] Szó nincs kekváról, szó nincs alapítványról, ez sehol nem szerepel sem a törvényben, sem a mi gondolatainkban […] Nem kekva, nem gazdasági társaság, nem alapítványi forma, nem Zrt. forma, hanem az önálló jogállási törvény által biztosított sajátos jogállási forma, amely három szóban fejezhető ki: magyar, kutatási, alapítvány. Hasonló formája van, mint jogi személyiségnek a Magyar Tudományos Akadémiának [!], a Magyar Művészeti Akadémiának… […] Mind az oktatással, mind a kutatással kapcsolatos jogok azok tagállami jogosultságok. És mint tagállami jogosultság, ezt egyértelműen a magyar kormánynak… […] A kormány leült tárgyalni az akadémiai dolgozók fórumával (sic!), valószínűleg látva azt, hogy mennyire nem ugyanazt gondolják. […] Mi nyitottak vagyunk minden tárgyalásra, ugyanakkor jelezni szeretném, hogy a honlapunkon, a hírleveleink a kommunikációjukban mindig minden transzparensen kommunikáltunk és kommunikálok. Jövőben is, tehát részünkről a nyitottság (sic!) az alapelv, amit napi szinten alkalmazunk.

Nem áll szándékomban a bérelt HUN-REN Központban (12. kép) elnöklő Gulyás Balázs megbántása, de őt a kormány nevezte ki, pozíciója függőséget/egyoldalú kedvezményezettséget jelent, vagyis nem a kutatók közösségétől kapta a felhatalmazását. Nem is a kutatóhálózati dolgozók választottja; lehetne tehát öntörvényűségét illetően sokkal szerényebb és széles körűbben tájékozott. Igen, politikai komisszárnak tűnik többek szemében. Megértem, ha ez mélyen sérti, de nem elég a kutatói akarat képviselőjének lenni, hanem annak is kell látszani, ahogy régóta tudjuk. Az elnök úr kommunikációs merevsége, mosolyképtelensége ehhez nagyon személyes háttér. Mindezek tetejében éppen úgy magányos bozótharcos, mint e sorok írója. Jó, az ő esetében erős a hátszél.

10.melléklet. A bérelt luxusiroda   A HUN-REN Központ címe Budapest, V. Piarista utca 4. Ez a Vasudvar egyik bejárata, ahol még akár szánakozhatunk is a szerény elhelyezési körülmények miatt. Valamelyik kutatóintézetbe vajon miért nem volt lehetséges az elszállásolás? Mire való a luxusirodára való pénzszórás? A Vasudvar termébe való belépés után világossá válik, hogy A-kategóriás irodaház (12. kép). A Millennium Center-nek keresztelt bevásárló- és irodaház havi 12-15 € (5-6 ezer HUF) m2 áron ad ki irodákat. A bérelhető irodanagyság (egységenként 172-349 m2) szerint 1-2 millió forint/hó között választhat a nyájas bérlő. A HUN-REN Központ a portaszolgálat szerint több emeletet bérel, de csak a főigazgató úr engedélyével engedhetnek fel bárkit is (Milyen komoly biztonsági gyakorlat ez egy kutatóhálózati vezetéstől! Itt nincs szabadon kószálás, mint az MTA épületeiben!). A Millennium Center elődjét az 1870-es években épített budapesti vasáru-kereskedés helyén alakították ki Finta József tervei alapján. Ennek során a vasszerkezet megmaradt. Az üzletház három szintes és három bejárattal rendelkezik (Piarista – terembejárat és postai cím; Váci – főbejárat, Régiposta – vészkijárat), alatta kétszintes mélygarázs található, amely a Piarista utca felől közelíthető meg. A Millennium Center részét képező Irodaház – ahol a HUN-REN több szintet is bérel – nyolcszintes. Az Irodaház jelenlegi hirdetése szerint az irodák 56%-a van kiadva. A mai tábla három bérlő nevesített: Marubeni, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat és danubioHomes. A Millennium Center-ben a Marriott szállodalánc által üzemeltetett Marriott Executive Apartments nevű apartmanház is megtalálható 108 szobával és négy tárgyalóteremmel. A Millennium Center a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGranit egyik darabja volt. A TriGranit ma a DRFG cégcsoport része.

November 29-én Bán-Forgács Nóra (jogász) az alábbiakat írja az Élet és Irodalom lapjain: „A törvénytervezet kiszervezi a legfontosabb garanciákat olyan magánjogi dokumentumokba (a HUN-REN alapító okiratába, Szervezeti és Működési Szabályzatba, finanszírozási keretszerződésbe), amelyek tartalma teljesen ismeretlen. Ezeket a kormány saját bevallása szerint majd hónapok múlva kezdi egyáltalán megfogalmazni. Ennek pedig az az oka, hogy a HUN-REN mint közfeladatot ellátó, egykor az MTA szerves részét képező nemzeti kutatási hálózat a jövőben magánjogi jogalanyként fog működni. Olyan »sajátos jogállású« magánjogi szereplő lesz, amelyre a Polgári Törvénykönyv szabályai vonatkoznak. Márpedig a magánjog legfontosabb jellemzője éppen az, hogy a közjogi garanciák nem kérhetők számon rajta, dokumentumai, az alapító okirat, az SzMSz és a finanszírozási szerződés, magánokiratok. Azokat szabadon lehet kialakítani, módosítani, vagy éppen megszüntetni.” Így sokkal világossá válik, hogy mit szeretett volna elmondani nekünk pár nappal előbb az Atv műsorában (8. melléklet).

2024. november 29-én az MTA Elnöksége is kiadta az üggyel kapcsolatos – egyébként december 11-én megvitatandó – előzetes állásfoglalását, ami az állami akaratot támogatja és javasolja a felkínált 80 milliárd forint vételárként való elfogadását (10. melléklet). A jelenlegi vagyontulajdoni helyzet tarthatatlanságát egyébként az Alkotmánybíróság is megerősítette.

12k Huniroda

12.kép: A HUN-REN Központ A postai címe – Piarista utca 4 (kijáratnál csak a Marriott Executive Apartments neve látható); B Vasudvar üzletekkel – túlsó, régipostai utcai front az Millennium Center Irodaház bejárata; C A Millennium Center Irodaház bérlői – Marubeni, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat, danubioHomes; D Millennium Center Irodaház bejárata a portaszolgálattal őrzött liftekig; E A Millennium Center főbejárata a Váci utca felől (a HUN-REN neve nincs feltüntetve); F A Váci utca felőli folyosó terembejárata, üzlettáblákkal, közöttük található a HUN-REN is (Fotó: db)

11.melléklet. A legfontosabb kérdések az MTA kutatóhálózati ingatlanvagyonának sorsáról. MTA, 2024. november 29.   „Az akadémiai törzsvagyon (pl. a Székház épülete) mellé az MTA 2007-ben kapta tulajdonba a korábban is az MTA-kutatóhelyek által használt, de állami tulajdonú, kutatási célú ingatlanokat. A tulajdonba adás célja az volt, hogy a használó, a fenntartó és a tulajdonos egyetlen szervezetben hatékonyan tudjon gazdálkodni a rábízott ingatlanokkal a tudományos kutatás végzése érdekében […] Az MTA által készített értékbecslés alapján az adásvételben érintett ingatlanok összértéke 130,9 milliárd forint. Az értékbecslésben szereplő összeg tehermentes, üres állapotot feltételez, nem veszi figyelembe sem a törvény által előírt ingyenes használatot, sem az ennek eltörlése esetén is fennálló kutatóhálózati foglaltságot. Ezek jelentős értékcsökkentő tényezők […] A kutatóintézeti használat és a törvényi kötöttség értékcsökkentő hatása mellett a nemzeti vagyontörvény alapján állami vásárlás esetén a vételárból levonandó a tulajdonjog megszerzése óta az ingatlanokon végzett állami beruházások összege. (Így például ez most 13,7 milliárd forintra becsült, néhány éves kutatási épület esetében az építés teljes 5,3 milliárdos költsége levonandó.) Az összes érintett ingatlanra nézve ez 20 milliárd forintot is meghaladó tétel, amit levonva az MTA értékbecslés szerinti 130,9 milliárd forintból, 18%-ra tehető az az értékcsökkenés, amely a kötött kutatóintézeti funkcióból és a foglaltságból ered. A kínálati ár mindezek ismertében méltányos, miközben a teljes ingatlantömeg jelentős része e feltételek mellett a piacon nem forgalomképes […] Az Akadémia Elnökségének november 26-ai elnökségi ülésen nagy többséggel támogatta azt az előterjesztést, amely a Közgyűlés számára a kutatóhálózati ingatlanvagyonra érkezett ajánlat elfogadását javasolja. Az eladásról a Közgyűlés a december 11-ei rendkívüli ülésén dönt […] A vételárat az Akadémia 2025-ben kapja meg, de kötelezettséget vállalt arra, hogy abból 69 milliárd forintot csak 2027-től használ fel. Ez idő alatt az összeget befekteti.”

Az MTA tehát valójában 11 milliárdot használhat fel 2025-ben és 69 milliárdért állampapírokat vásárolhat, amit majd 2027-ben válthat be (11. melléklet). Valahogy átvonul ezen a kutatóhálózati megújuláson (nota bene transzformáción) a tőle szörnyen idegen finomkodó légkör. A nyitóbulin máris dress code (pisloghatnak a minimálbér alatti pályakezdőink) és repülőrajt (6. ábra). A bérelt luxusirodaházi háttérrel mindez már dimenziót nyer.

6a Dress

6.ábra: HUN-REN meghívó (2024. december 5.) dress code-dal

Harmadik villáminterjú Pálinkás Józseffel   Darvas Béla: Látsz hasonlóságot az egyetemi kekvák és a HUN-REN jövője között? Pálinkás József: A cél pontosan ugyanaz: megbízható embereknek kiszervezni a döntéseket, akiknek majd meg lehet mondani, hogy mit döntsenek, és úgy is fognak dönteni. A szöveg egy kicsit rafináltabb, mert szeretnék elkerülni, hogy az EU transzferekből a HUN-REN-t is kitiltsák. Mivel a pontos indítékokat nem tudom, csak feltételezés részemről, hogy az egyetemek kekvásítása és a kutatóhálózat kiszervezése az államháztartásból egyrészt látszólag csökkenti az államháztartási újra-osztás mértékét, másrészt minden jövőbeli döntést – például kapacitáscsökkentéseket – távolabbra helyezi a kormányzati döntéshozataltól. Ha lényegesen csökkentik egy kutatóintézet támogatását az látszólag nem kormánydöntés lesz. Kormányváltás esetén pedig az IT egy ideig még alkalmas lesz ejtőernyősök befogadására vagy kádertemetőnek, ki hogy nevezi.   DB: Az MTA elnöksége támogatja a vagyonértékesítést bár, hogy a nagy késéssel felhasználható pénzt mire használja majd fel még fogalma sincs? PJ: Az MTA vezetése nagyon nehéz dilemma előtt áll. Amint korábban is írtam, a kormány lényegében zsarolja az MTA-t, hogy csak akkor emeli a kutatói fizetéseket, ha az MTA eladja a kutatásokhoz kapcsolódó ingatlan és ingó vagyonát és a hozzá tartozó minden szellemi terméket. Ráadásul nagyon rövid időt szabtak erre a döntésre is. Ha az MTA akármilyen meggondolásból – például, mert a magyar tudomány hosszú távú érdekeit és a tudomány autonómiájának elvét és gyakorlatát fontosnak tartja – nem adja el a vagyont és időlegesen megakadályozza a HUN-REN törvény jelenlegi formában történő hatálybalépését, közvetve ugyan és rövid távon, de hozzájárul a magyarországi tudományos kutatások feltételeinek további romlásához. Ha enged a zsarolásnak és eladja a vagyont, akkor szerintem egy olyan közalapítványt, tőkealapot kell létrehoznia, amelynek hozadékát a tudományos kutatások támogatására fordítja. Ennek részleteiről nem most, hanem a 2026-os rendes vagy egy rendkívüli Közgyűlésen kell és lehet dönteni. Az MTA már csak azért sem készülhetett pontos és részletes tervekkel a pénzvagyon befektetésére, mert nem volt erre komoly ajánlat egészen mostanáig – már ha a mostani komoly –, és mindig reménykedett is kicsit abban, hogy az intézethálózat elcsatolása visszafordítható.   DB: Nem tűnik disszonánsnak az MTA pályakezdő kutatók minimálbér alatti jövedelme és a HUN-REN dess code-os rendezvénye? PJ: A HUN-REN és a törvény körüli sikerkommunikáció is disszonáns, az ilyen világcégek karácsonyi bulijaira hajazó habzsi-dőzsi pedig különösen. Van ebben egy sajátos, mostanában az elitben nagyon divatos rongyrázás is. Ha már valódi elképzeléseket nem tudnak felmutatni, akkor úgy tesznek, mintha lenne valami nagy ünnepelni való. Szánalmas nagyzolás és közvélemény figyelmének elterelése. Bár szerintem már kontraproduktív.   DB: A HUN-REN jelenlegi testületei sokak szerint feltűnően magukon viselik Gulyás Balázs személyes kapcsolatrendszerét. Autonóm kutatóhálózati irányítás képét látod jelenleg, vagy egy irányított államit? PJ: Igazuk van sokaknak. A HUN-REN elnöke részben kutatóként, részben a különböző tudós testületek (Academia Europea), az MTA és más szervezetek (UNESCO, AAAS) által szervezett rendezvények (World Science Fórum) révén valóban jelentős személyes kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Meg tud szólítani fontos embereket is. A konferencia-szervezés és a konferenciákon való smúzolás és egy intézményhálózat – sokszor nagyon alapos megfontolást és a szervezet működéséről való részletes ismereteket megkövetelő – vezetése között azonban nagy különbség van. A HUN-REN működtetését – ahogy én most látom – nagyrészt a vezérigazgatón keresztül képzeli el az elnök. Láttam én már intézményvezetőt, aki nevére vette az intézményt, a működtetést pedig kiadta egy megbízhatónak gondolt emberének. Így nem lehet eredményesen működtetni, egy a kutatóhálózatnál sokkal kisebb intézményt sem. Ha pedig az a cél, hogy a vezérigazgatón keresztül közvetlen állami beavatkozás valósuljon meg, azt az intézményhálózat és a magyar tudomány nagyon meg fogja sínyleni. Szerintem a konstrukció rossz, az idő majd eldönti, hogy hogyan működik. Most sikert akarnak felmutatni, ha nem lesz, majd úgy kommunikálják, mintha lenne. Kikényszerítik például a jelenleginél több irreleváns tudományos közlemény publikálását, akár technikai eszközök (pl. Mesterséges Intelligencia) etikátlan felhasználásával. Sajnos látunk erre példákat a világban.

Előzmények: Ki lehet a kockajátékos? – No1 Széchenyi álma; No2 Hankó az állami felvásárló

(folytatása következik)

Darvas Béla

Megosztás